Alla inlägg den 18 maj 2013

Av Jenny - 18 maj 2013 22:39

Sitter och läser lite igen om kemikalierna i vår omgivning, jag tycker det är så stressande och jobbigt samtidigt som jag blir riktigt förbannad! Tycker det är så fruktansvärt att jag som konsumet ska hålla mig helt ajour om alla farliga ämnen, vilket inte bara är två st... :( Tycker det är helt vansinnigt att så många ämnen hamnar i vår miljö och att man inte ens kan köpa burk tomater för plasten innehåller hormonstörande ämnen.


Tycker oxå det är tråkigt att man ska känna sig som en hissig mamma för att man tänker på det. Jag köper tex som nämnt tidigare inga plastleksaker till Tilde, men vi har det här hemma, jag är inte på något sätt extrem. Jag tänker lite som att jag kan iaf bestämma vad jag själv tar hem, men är vi hon någon annan eller vi får gåvor så kommer jag inte att propsa på något. Jag försöker att köpa så mycket som möjligt ekologiskt, jag bryr mig inte om priset, ska jag ha bananer köper jag tex ekologiskt och har jag inte råd då får jag helt enkelt hoppa över.

Det jag däremot kan tycka är lite jobbigt är att sambon inte är helt med mig, nu ska jag inte klaga så mycket, han köper för det mesta ekologiskt, även om han mer är en person som går efter priset, fast lite börjar det gå in :)


Men det som irriterar mig mest är just det att jag som enkel individ ska vara så extremt påläst och gärna ha doktorerat i kemi eller varför inte biologi om kemikaliers påverkan på organismer.. Jag tycker det är så otroligt fel och inte rätt på något vis, tycker inte att det är ok att det ansvaret ska läggas på mig som förälder att ifall mitt barn får astma, allergi, adhd, problem att få barn eller gud vet vad mer det kan ligga bakom, och att jag ska känna mig skyldig, tycker det är så fruktansvärt! Tycker faktiskt det är samhällets ansvar, för man kan inte som individ överskåda det hela. Det är oxå så mycket att sätta sig in i och det känns oxå mest bara som det mesta man gör är fel och alla saker man har är farliga så det gör ju oxå att man lätt nedslås och bestämmer sig för att skita i allt, för allt är ju ändå bara "fel".


Nä klimatförändringarna kommer men jag tror vi har ett betydligt större problem och det är alla dessa kemikalier och "mirakel" medel som vi bara pumpar ut i miljön.


Inget uppmuntrande inlägg men jag blir verkligen bara så less på allt, man blir ju så medveten när man har en liten en... hon får ju tillräckligt med gifter från min mjölk så man tycker ju det borde räcka...

Presentation


Norrlänning som flyttat till Danmark för kärlekens skull. Vardagen delas med min sambo, hund och en liten fröken som heter Tilde, född den 14 Oktober 2012 :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards