Alla inlägg under maj 2013

Av Jenny - 31 maj 2013 21:30

Det går framåt här med lillan :)

Hon ålar på som bara den i sängen och blir lite snabbare för varje dag, men på golvet går det inte så snabbt än även om hon kan ta sig lite framåt.

Pratandet går oxå framåt, förutom vokalerna så kommer det oxå något Da, men Ma,Mamma och Pa,Pappa lyser fortfarande med sin frånvaro, Vov däremot kommer lite ibland. Känner prioriteringen här...


Grinigheten har varit bättre idag men som tur va kom svärmor på besök och med lite främmande är livet så mycket roligare. Sen kom oxå Per hem lite tidigare, Tilde blir så glad när hon får ha sin pappa hemma. Mycket roligare att leka med pappa när man har hängt med mamman hela dagen.  

Missnöjd tjej som lyckats åla sig in i korgen...

Av Jenny - 30 maj 2013 23:34

Det är gyllene lockar som klär Tildes huvud      

Av Jenny - 30 maj 2013 21:02

Idag har det varit en riktig gnälldag, men vi har haft trevligt ändå i solen. Vi har varit på besök hos en kompis och tagit en härlig promenad. Men som sagt det har varit mycket gnäll från fröken, men det hela berodde nog på att hon har varit ovanligt trött. Hon ligger nu och sover sötnosen!


   

Hänger i tvättkorgen på köksbänken, alla sätt är bra när nästan allt annat bara är dåligt.


   

Inte den lättaste att ta en bild på alla gånger...

Av Jenny - 30 maj 2013 20:34

         

Av Jenny - 26 maj 2013 22:25

Jag har snubblat över begreppet tidigare, när Tilde var nyfödd och vi funderade på om det kunde vara kolik eftersom hon skrek en hel del och eftersom hon tidigt var så väldigt mammig och blev så förskräckt när vi kom till nya miljöer. Jag tyckte en hel del stämde men jag kände ändå att nä hon är nog inte det, hon kan ju ändå ligga i vagnen ibland och hon tar ju ibland sin napp.


Men så nu efter 7 mån med Tilde så läste jag om det igen och ja jag får nog erkänna att Tilde är en High-need baby, fussy baby, spirited baby, överlevnadsbarn, kärt barn har många namn.


Det finns tydligen 12 kriterier på vilka man kan utläsa om det är ett överlevnadsbarn man har eller inte.

Dom är:                  Hämtade från denna blogg


1. Intensiva -  Många "high need" bebisar har en speciell spändhet i kroppen precis som att de inte kan slappna av. När en "high need" bebis inte får sina behov tillgodosedda låter de en veta det väldigt tydligt. Det är inte genom att gnälla lite utan att verkligen gnälla till riktigt skarpt och högt. När de gnäller går de från noll till hundra på en bråkdels sekund vilket vanliga och alldagliga barn inte gör som gnäller lite grann för att öka när de inte blir hörda. "High need" bebisar ser till att ingen missar att de har ett behov som de behöver ha tillfredställt.

2. Hyperaktiv - Innebär att de har ett behov av att få röra på sig samtidigt som de inte vill vara själva. Att bli fastspänd i en bilbarnstol är inget som "high need" bebisar gillar. En del "high need" bebisars muskler bara väntar på att få sätta fart coh skujta ivär i rörelse. Det gör att en del av dem inte kan ligga stilla vid amningen utan gör den till en gymnastisk övning. När dessa barn blir lite äldre och kan förflytta sig har de svårt för att vara stilla och är hela tiden på språng.

3. Dränerande - Ett "high need" bebis tar den enegi den behöver från sina vårdnadshavare utan att bry sig om vad som blir kvar. Det leder oftast till att vårdnadshavarna går runt i en dimma. Vissa dagar behöver bebisen mer energi än andra och därför tar olika mycket energi per dag.

4. Vill amma ofta - "High need" bebisar vill äta ofta vilket inte bara är för hungerns skull utan också för tryggheten som de får av amningen. Dessa bebisar har ett större närhetsbehov än många andra bebisar och visar att de vill ha detta behovet tillfredställt. Ett sådant här barn vill gärna anna runt 20 gånger per dygn.

5. Krävande - Dessa barn ber inte snällt om att få sina behov tillgodosedda utan de kräver det med omedelbar verkan. En "high need" bebis tycker inte om att vänta och gillar inte substitut av något slag det vill säga att de inte gillar att få flaskan när de vill ha bröstet.

6. Vaknar oftare - Många "high need"bebisar vaknar ofta och sover oroligt både på dagen och natten. Många tror att "high need" bebisr sover mer än vanliga bebisr men de sover faktiskt mindre. Det går inte att tvinag en "high need" bebis att sova.

7. Svår att tillfredställa - "High need" bebisr kan vara svåra att tillfredställa och det finns dagar då de gråter mer än andra. Även om man vyssjar, vagar, ammar m.m så är bebisen inte nöjd och detta är en del av deras personlighet och inte att föräldern inte kan tillgodose deras behov. Oftast blir de mer nöjda efterhand om föräldern visar att de finns där trots att de inte är nöjda.

8. Oförutsägbara - Den ena dagen funkar en sak men nästa dag funkar det inte alls. Så kan det se ut med en "high need" bebis. Det vill säga att den ena dagen inte är den andra lik. Det går inte att förutse hur dagen kommer att se ut med en "high need" baby.

9. Superkänsliga - Dessa barn gillar inte höga och okända ljud. Många föräldrar till"high need" bebisar säger att barnet vaknar av minsta lilla ljud.

10. Svåra att lägga ner - Att lägga ner en "high need" bebis är inte det lättast. Trots att man tror att de sover så vaknar de lätt när de blir nerlagda. Vissa av dessa barn kan inte lutas bakåt i början för då vaknar de jättelätt.

11. Tröstar inte sig själva - Barn som är "high need" vill interagera med andra för att kunna lugna ner sig och för att kunna få tröst. De tröstar inte sig själva till sömns som en del andra barn.

12. Känsliga för separation - Dessa barn gillar inte att bli separerade från sina förälrar och gilar inte främlingar. Ett barn som är "high need" vill konstant vara i närheten av sina föräldrar och att få gå till toa är inte alltid det lättaste.



Kan väl säga att jag tycker det mesta stämmer, även om hon gillar den nya bilstolen och sittvagnen, men då kan hon ju kika samtidigt. Sen tycker jag nr 1 inte helt stämmer nu iaf, hon har lärt sig att smågnälla, men i börjar så var det verkligen 0-100. Sen skulle jag vilja tillägga att bara närhet inte duger, jag måste oxå engagera mig... Nr 3 tycker jag stämmer även om jag skulle vilja säga att jag inte tycker att jag går omkring i en dimma...



Jaha vad innebär nu detta? Ja egentligen inte så mycket annat än att jag får lite bättre förståelse och att jag helt enkelt får inse att Tildes behov är större än många andra bebisars. Just nu känns det skönt att läsa om sömnen, då jag verkligen kan avundas dom som bara lägger sitt barn så somnar dom och man funderar ju på om man gör fel som förälder när man inte får det till att lyckas..


Det positiva är att från vad jag har läst är att dom ofta blir väldigt lättsamma barn när man passerar 3 år ;) Nu tycker jag det är ok, men jag måste erkänna att energi till övers kan jag inte direkt påstå att jag har.. en annan sak som har slagit mig och som jag läst en mamma skriva om sitt high-need barn, att det här med att åka iväg på en tur, som jag verkligen njuter av, gör en totalt slut.

Men jag skriver inte för att klaga, i slutändan är jag glad för att Tilde så tydligt kan visa mig vad hon behöver, att jag är den person jag är och inte stressar upp mig så lätt :)

Av Jenny - 25 maj 2013 22:44

Idag tog jag Tilde i bilen körde till affären, kastade upp henne på ryggen, handlade utan stress, satt henne i bilen och körde hem. Hon skrek inte en endaste gång! Vilken lycka :)


Det har alltså tagit 7 mån men nu är det vekligen bara kul att komma ut med Tilde, eller ja främmande ställen, närgånga främligar eller bara att inte vara i mammas armar kan fortfarande bli lite för mycket och speciellt om hon är trött. Men det kan jag lättare hantera, jag håller i henne extra länge eller går ut ur rummet. Men att slippa dom otrevliga bilturerna eller måsta ha henne i en barnvagn som hon inte gillar är bara all lycka! Jag kan faktiskt bli lite tårögd över hur skönt det faktiskt är. Vilken frihet jag fått!


Alla pengarna värt med den nya bilstolen, sittvagnen och selen!


Vad som kändes mer onödigt att inhandla är liggvagnen, men några bra turer har vi ändå haft, jag är iaf glad vi inte spenderade mer pengar än vi gjort på den.

Av Jenny - 24 maj 2013 22:30

Jag hittade en gammal exelfil med mina mått, den är 2 år gammal så nu blev jag mått igen och resultatet är:

Höft: +1 cm

Midja: +5 cm

Byst: +10 cm

Lite mer top-heavy nu alltså. Ja man har ju känt att kroppsformen har ändrats lite men att jag fått så mycket större byst var jag inte riktigt beredd på.


Annars så ligger jag på samma vikt nu som innan jag blev gravid, men när måtten var tagna där för 2 år sedan (innan Danmark) så var jag nog 5-6 kg lättare än nu. Verkar ju som extravikten nu ligger i överkroppen.


Men som sagt så känner jag mig nöjd, måste bara förnya garderoben lite så den passar mina nya former lite bättre.


Bilder på den nya magen, förstoras på egen risk :P

       

Min nya mage, lite degigare, men jag måste ändå säga att jag är nöjd med hur bra den har tagit ihop sig och det händer fortfarande grejer. Sen tycker jag själv att det inte blev så farligt med bristningarna :)


En annan sak som slog mig idag var att jag nu har bättre förståelse för att jag behöver större kläder och jag är ok med det, det var faktiskt jobbigare när jag var gravid.. märkligt men jag hade så svårt att acceptera att jag växte på andra ställen än just magen och jag hade det verkligen jobbigt med att köpa några storlekar större kläder.. Mycket konstigt såhär i efterhand.


 

Av Jenny - 24 maj 2013 22:08

Det går fortsatt framåt med maten och Tilde smakar det mesta med god aptit, även om det än inte kommer massor i magen.


Favoriterna är

- Tomat

- Paprika i alla dess färger och som både rå och tillagad

- gruka

- kött, nöt, gris och kyckling allt smakar gott fast nöt har nog varit det bästa

- Apelsin, det är en stor hit!

- Feta ost, geggigt men tydligen gott

- Potatis, kokt

- Broccoli

- Köttfärssås

Ja ni förstår att det mesta som serveras går hem :)


Det som av någon anledning bara hamnar på golvet utan tur till munnen...

- Pasta

- Ägg


Sen är det ju det där med gröt och annan skedmat (när vi håller i skeden), det går inte, munnen den bara stängs...

Sen är hon inte så så peppad på banan.. eller sista gångerna vi testade iaf, det var ju nu några dagar sedan.


Men generellt kan man iaf konstatera att hon gillar mat med mycket smak :)

Mat

Presentation


Norrlänning som flyttat till Danmark för kärlekens skull. Vardagen delas med min sambo, hund och en liten fröken som heter Tilde, född den 14 Oktober 2012 :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30 31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards