Alla inlägg under september 2012

Av Jenny - 30 september 2012 23:20

Hur går det då med kanonkulan?

Jag har börjat uppleva ett tryck nedåt, speciellt när jag kliver upp från från sittande eller liggande position. Jag funderar lite på om det kan vara att bebisen fixerar sig eller om det bara är foglossningarna som har flyttat från svanken till famsidan av bäckenet. Det känns lite som det har blivit mer plats så det är nog inte omöjligt att det kan vara fixering. Jag börjar alltså vara ordentligt stor nu! Jag hoppas verkligen inte att det blir att gå mycket över tiden. 

Annars så är det ganska bra, jag får kliva upp 1 gång på natten plus en gång när Per går på arbete. Så jag får ju sova och jag behöver inte springa så mycket i trappen. Men jag är trött och kan utan problem sova i 11 timmar (med kisspauser inräknat), vilket jag tycker är helt galet. Går jag upp med Per och alltså sover kring 7-8 timmar så måste jag nästan ta en lur i soffan under dagen... Men det är kanske bra, jag gissar det blir mindre att sova om några veckor.

Jag tar det som sagt lugnt med fysisk aktivitet, men tar ändå någon promenad, tror det är sunt även om det gör lite ont efteråt. Det behövs då för det mentala iaf! Annars så har bebisen varit ganska så lugn i helgen, jag har iaf inte känt av sparkarna lika hårt.

Jag känner inte av några förvärkar, eller det tror jag inte iaf. Borde nog känna av det om det skulle vara så... Så det känns inte direkt som bebisen har bråttom ut :P

   


Jag har ju samlat på mig en hel del bristningar oxå... Men dom får ni ingen bild på nu iaf. Började ju att få dom redan ganska tidigt redan i vecka 27 tror jag. Det började vid mitt blindtarmsärr men jag är nu randig från naveln ner till troslinjen framtil och jag har oxå fått på kärlekshantagen. Ett annat ställe som jag fått små bristningar på är ljumskarna.. märkligt! Fördelen med att få bristningarna så tidigt är att jag har haft tid till att bearbeta det på och att det nu inte känns så jobbigt. Sen får vi ju se hur det kommer att bli när bebisen är ute.


Längtar verkligen till att bebisen ska komma nu! 18 dagar kvar till BF, måste verkligen sluta upp med att fixera så mycket på det datumet! :)


Av Jenny - 30 september 2012 23:10

I helgen har vi varit hundvakt till Vega igen, eller hon är fortfarande här men åker hem till sin husse och matte imorgon. Det har gått riktigt bra, Tia och Vega har lekt tillsammans och det känns som hon snabbare faller till ro hemma hos oss   Det är riktigt skönt! Men en lyx som vi inte har när Vega är här och inte bra Tia, är att Vega inte alls är lika morgontrött som Tia. Tia sover mer än gärna till kl 11, medan Vega vill ut klockan 7...


Det har varit en ganska så lugn helg, vi fick middag hos svärmor idag och vi var dit igår med, Per skulle trimma träden i trädgården. Jag gjorde däremot inte så mycket... Jag satt mest bara inne och tittade på. Känner mig som världens slappis nuförtiden, men jag klarar verkligen inte så mycket...



Av Jenny - 27 september 2012 21:25

Idag är det precis 3 veckor kvar till BF, helt galet!   


Hur har jag det då? Ja, jag börjar vara less! Det går egentligen bra, jag behöver än så länge bara upp en gång per natt för att kissa, vilket jag förstår är en lyx, jag har bra blodvärde så även om jag är mer trött än normalt så är jag ändå relativt pigg, jag får sova ordentligt osv. Men mina höfter är inte snälla mot mig och det gör att tålamodet tryter lite extra.. Foglossningarna är oxå det som påverkar min energi mest, jag försöker mig på promenader i hundskogen och nere på stan, men det är svårt att få någon njutning av det när gör ont.   


Ja annars så har jag börjat komma igång med shoppingen till bebisen, jag har ju varit lite seg på den fronten, jag har tyckt att det har varit svårt att köpa till någon man inte mött.. men nu tydligen den spärren borta. Så nu spenderas det hej vilt!



Av Jenny - 26 september 2012 11:33

Som nämnt i det tidigare inlägget så hade vi middagsbesök igår. Riktigt trevligt och maten blev helt ok, helstekt kyckling med ris och buttnutsquash. Inget fantastiskt med gott i alla fall. Det är bara så jobbigt att bjuda på mat när man vet att gästen är superduktig på matlagning. Dom tog med sig efterrätten, en kaka med valnötter och äpple, supergod!


Sen så måste jag ta mig i kragen och visa hur det ser ut här hemma nu. Vi har ju fixat ännu lite mer   men väggen till skrubben är ännu inte fixad då jag inte har tapeterna. Hittade en riktigt fin tapet på internet, men såklart var sökfunktionen inställd på svenska och jag har inte hittat tapeten i Danmark. Min mamma visste precis vilken tapet jag menade och kommer att ta med den när dom kommer på besök. Jasi lite roligt att man tydligen har fått så samma smak som sin mor att hon vet precis vilken tapet jag pratar om...


Annars så känns livet redan bättre efter gårdagens glömska, enda problemet är att jag blev så kopiöst trött. Jag får helt enkelt ta en liten lur innan jag kör in till Herning och fixar med lite saker på kommunen.

Av Jenny - 26 september 2012 08:27

Jag tycker om jag ska säga det själv att jag har varit rimligt mentalt stabil under den här graviditeten. Jag har långt ifrån gråtit varje dag och även om jag har varit aningens mer lättirriterad och lättstött, så har jag inte direkt varit sur och förbannad ofta.

Nu när förlossningen börjar närma sig så har jag börja drömma allt mer på nätterna om det som komma skall. Som vanligt som drömmar är för mig så är det ju sällan saker går utan kompikationer. Det jag har drömt mycket om nu är att att vattnet går och bebisen har fortfarande inte fixerat sig... Då har jag läst att det bara är att lägga sig ner och ringa ambulansen, det finns nämligen en risk att navelsträngen kommer ut och på så vis kan bli klämd = inte alls så bra. Så det går jag och bekymrar mig över på nätterna...


Så en natt med det förlossningsdrömmar och sen kommer Per och väcker mig, han är lite irriterad då han ser att både jag och han helt har glömt att det var Café Kendt i går... Men nu även om jag inte själv tycker att jag har varit så hormonell så är det inte en bra idé att komma in med irriterad röst och väcka mig på morgonen om att jag har glömt ett möte som jag gärna ville till, så jag börjar såklart att gråta... Jag blir oxå sur på Per att han kommer in och är irriterad, va fasen har han för anledning att vara irriterad?! Han skulle ju inte med och han har ju inte glömt! Men såklart känner han inte så, då han är väldigt mån om att jag ska komma till allt det där och han gärna vill hjälpa med att komma ihåg. Jag hatar att vara så virrig, jag har ju som ingen direkt anledning till varför jag ska glömma bort det, lappen sitter på kylskåpet, det är inskrivet i kalendern och på datorn... det enda som saknades var en ljudlig påminnelse. Sen har jag ju inte så himla mycket att göra om dagarna att det skulle vara därför. Nu hade jag iofs bjudit in till middag igår vilket kan ha distraherat men seriöst jag hade 3 saker inbokat för den här veckan, hur svårt kan det vara?!


Tycker att det är svindrygt att jag har glömt det där Café Kendt, det hade varit väldigt trevligt att träffa dom 3 barnmorskorna som är aktuella för min förlossning. Sen hade det varit riktigt trevligt att få prata med andra gravida som ska ha nu vid samma tidspunkt. Plus att jag hade fått en massa trevlig information om förlossningen och allt det där. Nä jag är inte nöjd med mig själv och det är oxå därför som jag inte ligger och sussar sött i sängen just nu... Kändes inte riktigt som jag kunde få ro i kroppen för att somna om. Men nu var det ju inget måste att deltaga och jag har redan träffat 2 av mina barnmorskor, sen har jag varit på födselförberedelser och jag läser oxå på en hel del. Så värre saker kan man ju missa sitter jag och intalar mig själv just nu.

Men dagen var ju inte helt bortkastad för att jag hade glömt, jag fick iaf städat igår eftersom vi skulle ha gäster, jag tvättade till och med fönsterna i köket på utsidan så nu kan man se ut! YEY! Jag vågade mig även på att dammsuga och det gick bra, men sen på kvällen kunde jag ändå känna av i höften att jag varit aktiv och att jag hade dammsugat.  


Nu har jag alltid varit en disträ person men när det har kommit till min graviditet och möten så har jag fram till nu inte glömt mycket! Jag har varit ordentlig och skrivit in det i kalendern, lagt in det på datorn, satt upp eventuella lappar på kylskåpet, berättat det för Per och pratat om det, så det har bara skett 1 gång att Per har fått påminna mig, vilket med min historik är ganska så imponerande. Kan fortfarande inte riktigt smälta att jag glömde mötet, men men det skulle väl oxå komma... får se till att komma ihåg den 9 okt istället då jag har nästa besök med barnmorskan och sen har akupunktur för min höft.

Av Jenny - 24 september 2012 22:47

Per var på sjöfågelsjakt igår och kom hem med 2 grågäss. Så ikväll har den ena plockats och den andra blev flådd på önskan av skytten, skönt då det var ett jäkla jobb att plocka och då har jag ändå mest bara tittat på. Per gjorde det mesta jag har bara hållt han sällskap, men jag gick loss lite med pincetten för att få bort några av dom mer envisa fjädrarna. Tycker det är lite som terapi att få pilla på med något sånt, tidskrävande och pilligt.

Det är fasen mycket mat i en grågås! Så kommande gäster, frysen innehåller nu rådjur och gås så vi får hoppas att det smakar.    Jag har aldrig smakat gås men efter att jag flyttat hit till Danmark så har jag iaf smakat and och jag gissar att gås inte är helt annorlunda.


Vi var nära på att ha dom första frostgraderna i natt, men vi klarade oss nog. Sen har vi fortfarande inte satt igång värmen i huset, men det går då ingen nöd på oss då vi eldar på i kaminen och har det nästan för varmt.


Jag har shoppat loss lite idag, bytte ut en graviditetsbaddräkt som var för kort till ett par ull-vantar till bebisen, stof bleer (tyg blöjor, men det är inte så mycket blöjor som bara ett tygstycke som är bra för att torka upp kräk och annat), amningsinlägg, 2 nya huvudkuddar till mig och Per, lakan till sängen och ett tvättbart madrass-överdrag till bebisens säng.

Så det blev lite spenderat men något måste man ju hitta på när man har mer på kontot än förväntat   



Så jag har det inte så dumt, men foglossningarna börjar vara irriterande... Måste nog försöka mig på att dammsuga imorgon fast jag inte borde... Vi får kanske gäster och det är verkligen ett stor behov av att dammsugas! Nu vet jag att Per skulle kunna göra det om jag bad han snällt, men det är ju inte direkt så att han sitter i soffan och pillar sig i naveln (som jag gör) så det känns inte ritkigt helt ok att be han nu efter en fullspäckad dag att han ska dammsuga mitt i natten... Så jag får göra ett försök imorgon, är ingen rolig känsla att man inte borde göra så mycket och att man måste deligera iväg det, när man har en sambo som jobbar på som tusan med allt möjligt för att så mycket som möjligt ska vara klart när bebisen är här.


Nä nästa gång jag ska vara gravid då hoppas jag på att jag är i bättre grundform och speciellt bättre musklad i höften så kanske man kan undvika foglossningarna. Nu är jag inte helt säker på att det beror på det, så om det hjälper är kanske inte så säkert.

Av Jenny - 24 september 2012 12:19

Och jag har provat den, men jag måste nog erkänna att det inte gick så bra eftersom min mage är aningens för stor... får prova den på Per när han kommer hem.


Men jag känner mig än iaf väldigt nöjd med mitt köp, får hoppas bebisen tycker om den oxå :) Det andra som jag beställt har inte kommit än, men jag har fått ett mail om att det är lite försenat... så det kommer väl om en vecka eller 2. Men nu är det ju inte direkt någon panik eftersom bebisen inte kommer att ha storleken förän om nån mån.

Av Jenny - 22 september 2012 19:19

Har just gått in i den sista graviditetsmånaden, eller ja det kan ju bli lite extra.


Såhär står det Pampers graviditetskalender på Familjeliv.se om vecka 37 som jag just har gått in i. Jag har däremot inte känt av att livmodern har sjukit...


Vecka 37

Kroppen: Livmodern sjunker nu något och ger mer plats åt magen och lungorna. I gengäld kan trycket på urinblåsan bli starkare och man måste kanske kissa oftare. Barnmorskan mäter tillväxten och lyssnar på barnets hjärtljud. Normalkurvan för symfys-fundusmåttet ligger vid denna tidpunkt mellan 31-37.
Hos förstföderskor brukar huvudet snart fixera sig i bäckeningången. Ligger barnet med stjärten neråt kommer man att vilja göra ett försök att vända barnet. Hos omföderskor är det vanligt att huvudet förblir mer rörligt innan det slutligen fixeras.
Gå gärna igenom förlossningsbrevet du har skrivit med din barnmorska och gör en avstämning.

Barnet: Barnet fortsätter att lägga på sig hull, vikten kan variera mer nu, i början av den sista graviditetsmånaden är det vanligt att barnet väger omkring 2750 gram och huvudet är cirka nio centimeter i diameter. De resterande veckorna fram till födseln ökar vikten vanligtvis till 3000-3500 gram och barnets längd brukar hamna på mellan 47-50 centimeter. Av någon anledning brukar pojkar väga mer än flickor och det andra barnet likaså.

 

 

 

Angående min viktångest så känns det bättre nu och jag har läst att man många inte lägger på sig så mycket extra sista månaden. Så får vi ju se hur det är för mig...

Presentation


Norrlänning som flyttat till Danmark för kärlekens skull. Vardagen delas med min sambo, hund och en liten fröken som heter Tilde, född den 14 Oktober 2012 :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17 18
19
20 21 22
23
24
25
26 27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards