Alla inlägg under juli 2012

Av Jenny - 29 juli 2012 23:29

Vi har det verkligen bra här hemma och man kan verkligen känna att det är semester. Vi är båda två mycket mer avslappnade och lättsammare. Jag tar det bara lugnt, börjar ju vara ganska så tung så det känns lite jobbigt med allt för många aktiviteter.


Enda nackdelen som jag ser det är att det blir för varmt på morgonen i rummet fast jag har fönstret öppet, får sällan sova ut helt ordentligt.


Ska iaf bli kul att komma hem oxå, har ju ett ultraljud att se fram emot på måndag :) Sen ska jag möta barnmorskan på onsdagen. Spännande :)

Av Jenny - 26 juli 2012 23:48

Är i Bastu på semester vilket förklarar blogg torkan. Ska försöka komma med några inlägg under semestern men nu är det lite brist på blogg motivation.



Av Jenny - 20 juli 2012 20:05

blev det idag, nu har vi ändå hunnit med om att lämna huset och köpt in lite alkohol och tvätta bilen. Frida köpte en massa spännande öl från olika små Danska bryggerier, gissa om jag har varit sugen på att smaka! Men så blir det inte, det får allt vänta dryga 3 ån till innan jag provsmakar någon öl. Kan ju verkligen sakna öl nu och speciellt eftersom det är sommar. Vin eller annan typ av alkohol saknar jag inte alls speciellt mycket, men en öl skulle inte vara dumt. Nu hade det ju hjälpt om det fanns mer än en alkoholfri variant på butikerna, speciellt eftersom den inte ens smakar speciellt gott.


Men just nu skulle jag bara vilja ha något gott framför mig och riktigt bara mysa ner i soffan. Få se om det finns något hemma...

Av Jenny - 19 juli 2012 20:56

Känner att veckans aktiviteter har slitit på mig och att jag har blivit ganska så trött. Idag har det ändå varit en lugn dag eller jag kan inte säga att nån av dagarna har varit speciellt hårda, men jag blir ju lite lättare trött nuförtiden. Men kul har vi haft såhär långt iaf och jag gissar att det fortsätter även om det blir lite mindre avancerade utflykter nu. Imorgon ska vi passa på och köpa in lite alkohol, har lovat jag skulle köpa in lite innan helgen.


Sen har jag börjat på en antibiotika-kur, har ju fått urinvägsinfektion igen... :( Har inga symptom nuförtiden vilket tydligen är ganska så vanligt när man är gravid. Det är en ny kur så jag hoppas att den ska fungera, den är iaf godkänd för gravida. Urinvägsinfektion är inte det bästa att gå med som gravid då det ökar risken för att barnet blir förtidigt född eller att barnet inte får all näring, vilket gör att dom blir små. Så det känns riktigt bra att äta lite antibiotika, brukar annars inte alls vara speciellt peppad på det.

Av Jenny - 18 juli 2012 23:24

Eftersom det var lovat dåligt väder idag så passade jag och Frida på att ta till IKEA. Nu blev det inte speciellt dåligt väder såklart, men vi lyckades då iaf att spendera lite pengar :)

Jag kom hem med en byrå, badbalja, gardinstång, lakan, sängset, glas och en massa annat, kommer inte ens ihåg allt jag köpt :P


Det har iaf varit väldigt lyckad dag och vi är helt slut, men vi hade iaf energi till att montera ihop byrån :)


Inne på IKEA så åt vi köttbullar med mos, vilken flashback till skollunchen! Något som vi inte fick till skollunchen var att ta vår egen mjukglass. Det ser ju så enkelt ut när dom fixar en mjukglass, men jag blev väldigt överaskad av vad svårt det faktiskt är att få till den bra, bildbevis kommer! Min gav inte helt samma associationer men vacker det blev den inte..


Ni får oxå en bild på mig och Tia från igår.


Bliderna har Frida tagit.


 

Mumsig mjukglass...?


 

Jag å Tia i Hvide Sande.

Av Jenny - 17 juli 2012 22:40

Midnatt (söndag-måndag) kom syster med tåget :)

Måndagen spenderades i Holstebro, jag skulle dit och lämna av lite grejer till jobbet. Sen blev det shopping i byn och även jag köpte något! Frida stod dock för den största delen av shoppingen.


När vi kom hem var jag helt färdig med med en massa fin hjälp från Per och Frida så blev det middag, rådjursbog med enbärssås, potatis och hemplockad sallad.


Idag skulle det vara det bästa vädret under veckan, så vi tog en tur till kusten och Hvide Sande. Det blev en skön och lugn tur :)


Imorgon tar vi till IKEA! yey! :)

Av Jenny - 15 juli 2012 11:56

Vecka 27

Kroppen: Livmodern har vuxit och dess översta del finns nu en bit ovanför naveln. För många fortsätter brösten att vara spända och lite ömma under hela graviditeten och det kan rinna lite vätska från dem. Extra fett lagras i brösten och dess körtlar växer.
Många kvinnor blir andfådda, då de fått en ökad blodmängd i kroppen.
Man kan sova lite oroligt på nätterna när man har kommit en bit in på graviditeten, ofta störs man av att man måste gå upp och kissa. Många upplever också att de drömmer mer nu, ofta om förlossningen eller om barnet. Det är troligen kroppens sätt att förbereda sig mentalt, man kanske inte drömmer mer, men eftersom man vaknar oftare så kan det vara så att man kommer ihåg drömmarna bättre.

Barnet: Musklerna på armar och ben blir starkare och ibland kan barnet få in en riktig fullträff mot revbenen eller mot urinblåsan, vilket kan göra ont.
Nu har barnet stora chanser att klara sig om det föds för tidigt, men varje vecka, och även dagar, gör stor skillnad. Barnet väger mellan 900 gram och ett kilo. Om det skulle födas kan det andas luft och tarmarna klarar av att ta emot modersmjölk.

Förlossningsförberedelse:
För att ha gott om tid att mentalt och fysiskt förbereda sig inför förlossningen är det bra att boka en kurs nu. Det finns mycket att välja på, till exempel yoga, vattenträning eller profylax. Innan ni väljer kurs så prata med din partner om vad ni behöver och vill ha. Profylax fokuserar till exempel mycket på partnerns roll medan yoga kan vara bra fysisk träning.


Från graviditetskalendern på familjeliv.se

 

Jag: För mig så behöver jag än inte gå upp på natten för att kissa, skönt, men vid 7 på morgonen. Andfådd blir jag typ direkt och jag drömmer helt vilt mycket, man jag drömmer inte alls om bebisen eller förlossningen. I natt har jag drömt att jag var till baka i Lycksele med alla som jag gick skidgymnasiet med, plus några av dom jag lärde känna på lærdask... Det är ganska oroliga drömmar som jag har (inga pluttenutt drömmar direkt), Per har t.ex varit otrogen otaliga gånger i min drömmar, så han har fått sig något oförtjänt slag på morgonen...

Av Jenny - 14 juli 2012 22:45

För två dagar sedan skedde en hemsk olykka i Ringkøbing, ca 6,5 mil härifrån. Tre flickor (6, 9 och 13 år) i en familj lekte bland höbalarna i ladan, så skedde en olycka, dom vet inte riktigt hur det hände men höbalarna ramlade ner på flickorna.Det som är så hemskt är att alla tyvärr har omkommit, den sista systern idag. :( Så himla fruktansvärt!

Presentation


Norrlänning som flyttat till Danmark för kärlekens skull. Vardagen delas med min sambo, hund och en liten fröken som heter Tilde, född den 14 Oktober 2012 :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17 18 19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards